Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego (szczególnie tych, które z tym tematem nie miały nigdy doczynienia), że konserwacja dzieł sztuki stanowi bardzo ciekawe połączenie dwóch dziedzin – sztuki oraz chemii. Środki chemiczne, zarówno do tworzenia samych dzieł sztuki, jak i prac związanych z utrzymaniem uch w stanie świetności przez możliwie jak najdłuższy okres czasu wykorzystywane były już od bardzo dawna – z biegiem czasu stały się one po prostu bardziej złożone pod względem swojego składu. Czy bardziej złożone zawsze oznaczało bardziej skuteczne? To akurat może być kwestia dość sporna.
Konserwacja dzieł sztuki
Proces konserwacji dzieł sztuki z całą pewnością nie należy do najłatwiejszych, przede wszystkim dlatego, że złożony jest z wielu etapów. Zawsze pierwszym z nich jest ocena stanu technicznego dzieła, które ma zostać poddane pracom konserwacyjnym. Na stronie www.beztajemnic.pl możesz poznać sposoby na to, aby prawidłowo takiej oceny i analizy dokonać. Warto także mieć świadomość tego, iż konserwator dzieł sztuki nigdy nie pracuje sam. Oceny stanu danego dzieła dokonuje przy wsparciu historyka – dzięki jego wiedzy możliwy będzie ja najlepszy dobór materiałów, wykorzystywanych do prac konserwacyjnych.
Co wpływa na stan dzieł sztuki?
Na stan techniczny dzieł sztuki negatywnie wpływają nie tylko wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia spowodowane przez człowieka, ale również na wiele z nich negatywnie oddziałuje niewłaściwie dobrane światło, zbyt duża wilgoć bądź prowadzona dotychczas w sposób niewłaściwy konserwacja (a nawet w skrajnych przypadkach całkowity jej brak). W tym przypadku różnego typu środki chemiczne będą wręcz niezbędne do tego, aby człowiek miał możliwość poznania wszystkich mechanizmów powodujących niszczenie działa sztuki. Zrozumienie takiego procesu pozwala na znacznie skuteczniejsze zniwelowanie jego negatywnych skutków.
Praca konserwatora dzieł sztuki wcale nie należy do najłatwiejszych. Istotą tego zajęcia jest przede wszystkim znalezienie najlepszych metod ochrony i renowacji już uszkodzonych dzieł sztuki, dzięki zastosowaniu których możliwie byłoby ocalenie tych najcenniejszych zbiorów przed znacznym czy nawet całkowitym zniszczeniem.